زیبایی, پوست و مو

علت ریزش مو در مردان چیست؟

مهم ترین علت ریزش مو در مردان

ریزش مو در مردان جوان:

یکی از فاکتور های اصلی زیبایی در افراد، مو میباشد. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی همه سالم نگه داشتن مو است.
ریزش مو مردان یکی از مشکلاتی است که درصد زیادی از مردم با آن رو به رو هستند. علت های زیادی باعث ریزش و کم پشت شدن مو میشوند که برای جلوگیری و درمان آن ابتدا باید ریشه ی آن را بیابیم. البته لازم به ذکر است که ریزش روزانه چند تار مو هنگام شانه کردن یا دوش گرفتن طبیعی است اما اگر شاهد ریزش توده ای و دسته ای موهای خود شدید لازم است علت را جویا شده و در جهت درمان آن اقدام کنید.

ریزش مو

ریزش مو در مردان

مهم ترین علت ریزش مو در مردان:

وراثت:

یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو در مردان وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمیتوان برای درمان آن کاری انجام داد و دیر یا زود موهایش شروع به ریزش میکند و طبق ژن خانوادگی خود کچل میشود.

تیروئید :

هورمون های تولید شده توسط غده ی تیروئید باعث تنظیم متابولیسم بدن میشود و کم کاری یا پر کاری این غده باعث اختلال در رشد موها میشود. پس اگر علاوه بر ریزش مو شاهد دیگر علائم تیروئید مثل کاهش یا افزایش وزن مشهود، نامنظم بودن ضربان قلب و… بودید حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمبود مواد مغذی:

کمبود پروتئین، یک سری از ویتامین ها، زینک و… باعث ریزش مو میشود و به همین منظور است که هر چند ماه یکبار باید چکآپ کامل انجام داده و از سلامت کامل بدن خود مطمئن شویم و اگر بدنمان دچار کمبود بود با تغذیه مناسب و داروهای مکمل آن را جبران کنیم. البته مصرف بیش از حد این داروها نیز باعث مشکلات دیگری میشوند پس حتما روند درمان باید زیر نظر پزشک پیش برود.

استرس:

از دیگر دلایل مهم ریزش مو استرس است. اختلال کندن مو و ریختن مو به صورت منطقه ای ناشی از استرس بیش از اندازه میباشند که با مرور زمان و با گذشتن از مقطع خاصی از زندگی متوقف شده و دائمی نمیباشد.
مواد شیمیایی: استفاده از تافت های سنگین به صورت دائم، اسپری ها و ژل های مو، سشوار و حرارت زیاد به صورت روزانه مو را از بین برده و به مرور باعث کم پشت شدن مو میشود.

مصرف دارو:

مصرف داروهای خاص به ویژه داروهای اعصاب، هورمون و عفونت باعث ریزش مو میشوند و در اکثر اوقات با قطع شدن دارو و ریزش مو نیز متوقف میشود.
کم خونی ناشی از فقر آهن: یکی از شایع ترین مشکلات بین افراد جامعه به ویژه زنان، کم خونی است. فقر آهن یکی از رایج ترین نوع کم خونی است. عدم دریافت آهن در بدن باعث اختلال در ساخت هموگلوبین میشود. از آنجایی که هموگلوبین وظیفه ی اکسیژن رسانی برای رشد و ترمیم سلول های مختلف بدن را دارد، با کمبود آهن رشد مو نیز دچار اختلال میشود.

کاهش وزن شدید:

افرادی که به صورت عمدی یا غیر عمدی کاهش وزن شدید و یک دفعه ای را تجربه میکنند، اغلب دچار ریزش مو نیز میشوند، زیرا با کاهش وزن بدن شوکه شده و فشار زیادی را متحمل میشود، از سوی دیگر بدن مواد مورد نیاز را دریافت نمیکند به همین دلیل دچار ریزش مو میشود اما این نوع از ریزش مو پس از مدتی اصلاح و جبران میشود.

مصرف دخانیات و الکل:

مصرف دخانیات و الکل تقریبا برای تمامی ارگان های داخلی بدن مثل ریه، کبد و قلب مضر است و بیماری های جبران ناپذیر زیادی را به دنبال دارد. سیگار عملکرد سالم فولیکول های مو را مختل کرده و باعث ایجاد مشکل در خون رسانی به مو میشود. الکل نیز باعث میشود که بدن در جذب مواد مغذی مورد نیازش عاجز باشد.

کلام آخر:

بحث ریزش مو و درمان آن، بحث بسیار تخصصی و گسترده ای است، اما ما سعی میکنیم در این مقاله و مقاله های بعدی مجله سروش سلامت آگاهی نسبی برای جلوگیری و درمان این مشکل را با شما در میان بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *