تجهیزات پزشکی مصرفی, پزشکی

انواع اسپکلوم چیست؟

خرید اسپکلوم

شاید تا به حال اسم اسپکلوم را بارها شنبده باشید اما استفاده و کاربرد آن را ندانید. اسپکلوم (speculum) برای کنار زدن بافتها هنگام معاینه است. از بین انواع اسپکلوم، اسپکلوم واژینال پرکاربرد ترین آن ها است که جهت معاینه و نمونه برداری از رحم استفاده میشود، ولی در کل اسپکلوم در انواع مختلف مثل اسپکلوم بینی، رکتوم، گوشی و دهانی نیز در بازار عرضه میشود. ما در بخش مجله سروش سلامت با موضوع انواع اسپکلوم در خدمت شما عزیزان هستیم.

انواع اسپکلوم چیست

اسپکلوم چیست و چه کاربردی دارد

انواع اسپکلوم

اسپکلوم چشمی:

چشم حساس ترین عضو بدن است که در کاسه ی استخوانی و توسط پلک ‌و مژه محافظت میشود و بدیهی است که هنگام معاینه به طور ناخودآگاه بسته شود. از اسپکلوم چشم هنگام معاینه و یا حتی جراحی چشم برای کنار زدن پلک بالایی و پایینی جهت مشاهده بهتر چشم استفاده میشود.

اسپکلوم بینی:

اسپکلوم بینی که معمولا از جنس پلاستیکی است در مواقع انجام عمل جراحی مثل انحراف بینی یا عمل زیبایی بینی مورد استفاده قرار میگیرد. اسپکلوم های بینی معمولا یک بار مصرف هستند و باید بعد از استفاده دور انداخته شود.

اسپکلوم گوش:

عفونت گوش یکی از بیماری های است که اکثر افراد حداقل یک بار در زندگی خود به آن دچار میشوند و برای معاینه و تشخیص این بیماری پزشک از بین انواع اسپکلوم از اسپکلوم گوش استفاده میکند. اسپکلوم گوش به روی ابزاری به نام اتوسکوپ قرار میگیرد تا اعضای داخلی گوش به راحتی قابل مشاهده باشد.

اسپکلوم دهانی:

معاینه دهان، دندان، جراحی لثه، جراحی حلق و لوزه، همه به کمک اسپکلوم دهانی انجام میشوند. اسپکلوم دهانی، دهان بیمار را باز نگه میدارد و باعث میشود پزشک به راحتی کار خود را انجام دهد.

اسپکلوم کودکان:

کاربرد اصلی این ابزار در معاینات واژینال کودکان است و در سایز بسیار ظریف و کوچک در بازار موجود میباشد.

اسپکلوم بایوالو:

از انواع اسپکلوم این اسپکلوم با طراحی ویژه دودهانه واژن را کاملا باز مینماید و شرفا برای عمل های جراحی ‌و کارهایی که به زمان نسبتا طولانی تری احتیاج دارد مورد استفاده قرار میگیرد. این ابزار محلی برای تجمع خون و ترشحات نیز در نظر گرفته شده.
اسپکلوم واژینال: همانطور که گفتیم اسپکلوم واژینال پرکاربرد ترین نوع این ابزار است که به دستگاه معاینه رحم معروف است که برای آزمایش، نمونه برداری و معاینه از آن استفاده میشود.

کلام پایانی

اسپکلوم در انواع و سایز های مختلف با جنس فلزی و پلاستیکی در بازار موجود است. در این مطلب ویژگی ها و کاربرد های اسپکلوم را بیان کردیم و امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *