مولتی ویتامین و مکمل ها, پوست و مو, زیبایی صورت, سلامت

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

انواع مولتی ویتامین هابدن ما به صورت طبیعی، ویتامین‌هایی را می‌سازد. اما این حجم از ویتامین بدن با نوع زندگی امروزه انسان، سوخت و ساز، آلودگی و… سازگار نیست. به نظر شما برای جبران کمبود ویتامین در بدن، چه راهکاری را باید در پیش گرفت؟ آیا قرص‌های مولتی ویتامین، می‌توانند نیاز بدن را تامین کنند؟ می‌دانیم که برای بهبود عملکرد بدن نیاز به ویتامین داریم. پس باید راهی را برای کمبود آن در نظر بگیریم تا سبک زندگیمان دچار اختلال نشود.

مولتی ویتامین چیست؟

 مولتی ویتامین‌ها به عنوان مکمل غذایی شناخته می‌شوند که بسیار رایج هستند و در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌شود. به مرور زمان محبوبیت بیشتری را کسب کرده و به طبع نقش بیشتری را در رژیم غذایی افراد ایفا می‌کنند.

بدن انسان معمولا  ویتامین‌ها را از طریق غذا بدست می‌آورد که حداقل ۱۳ نوع ویتامین و ۱۶ نوع ماده معدنی برای بدن ضروری است که باید در رژیم غذایی قرار گیرند.

 اما گاهی به دلیل رژیم غذایی نادرست، بیماری‌ها، شرایط خاص فرد مانند دوران بارداری فرد دچار کمبود ویتامین می‌شود یا اینکه ویتامین مورد نیاز در رژیم غذایی وجود ندارد و لازم است در این شرایط ویتامین به صورت مصنوعی به بدن برسد که در این زمان افراد از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنند.

انواع مولتی ویتامین‌ها به شکل قرص، شربت، آدامس و جویدنی، پودر یا مایعات در بازار وجود دارند تا هم برای افراد بزرگسال و هم برای کودکان قابل مصرف باشد. مولتی ویتامین‌ها به صورت قرص جوشان نیز وجود دارند که موردعلاقه‌ی کودکان است و دارای شیرین کننده‌های مصنوعی‌اند که بعد از انداختن آن در آب حل می‌شوند.

این نوع محلول‌ها، گازی شکل هستند و تمام افراد با سنین مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. آمپول‌های مولتی ویتامین هم در بازار هستند که یا دارای چند نوع ویتامین و یا فقط یک نوع ویتامین در آن‌ها وجود دارند که معروف ‌ترین و پرمصرف ‌ترین آمپول و مولتی ‌ویتامین نوروبیون، که حاوی انواع ویتامین B است. تزریق این ویتامین به صورت عضلانی و جذب آن به بدن در کوتاه ترین زمان اتفاق می‌افتد.

 

انواع مولتی ویتامین ها

خرید انواع مولتی ویتامین اصفهان

ترکیبات مولتی ویتامین ها:

ترکیبات مولتی ویتامین‌ها مشخص و ثابت نیست و با توجه به نوع و برند آن‌ها از ترکیبات متنوعی تشکیل شده‌اند، اما به طور کلی از ویتامین‌ها، ترکیبات معدنی و دیگر ترکیبات تشکیل می‌شوند. در واقع هیچکدام از دو مولتی ویتامین ترکیبات یکسان ندارند و قطعا متفاوت هستند.

 مولتی ویتامین‌ها می‌توانند دارای آمینواسید، اسیدهای چرب، مواد گیاهی باشند. این ترکیبات باعث افزایش واکنش‌های آنزیمی در بدن می‌شوند و متابولیسم بدن آن طور که باید رخ می‌دهد. ‌

مواد و ترکیبات سازنده‌ی انواع  مولتی ویتامین‌ها ممکن است تا حد کمی با میزان درج شده بر روی جعبه یا کاغذ اطلاعاتشان فرق کند.

 همچنین گاهی پیش می‌آید که مولتی ویتامین‌ها با داروهای روزانه‌ی افراد تداخل داشته  و اتفاقات ناگواری را رقم بزند پس قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

انواع مولتی ویتامین ها:

 انواع مولتی ویتامین‌ها اعم از مولتی ویتامین‌های مینرال، مولتی ویتامین‌های تراپوتیک، قرص کامپلیت یوروویتال، کپسول فارماتون، شربت مولتی سانستول، قطره مولتی ویتال، کپسول مولتی دیلی دانا،

قرص مولتی وگان در داروخانه‌ها و بازار وجود دارند. مصرف بیشتر این ویتامین‌ها با دستور پزشک امکان پذیر است. اما ویتامین‌هایی مانند ویتامین D یا فولیک اسید، توصیه شده که بنا بر مقدار دوز آن و مقدار مصرفی بدن، از ماهی یکبار تا روزی یکبار استفاده شود.

مکمل های خوراکی

انواع مکمل های خوراکی

نحوه ی مصرف مولتی ویتامین ها:

نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها تقریبا شبیه به هم است و روزانه با یک لیوان آب مصرف می‌شوند. اما برای احتیاط بهتر است برای آگاهی از میزان مصرف و زمان آن همچنین تداخلات دارویی و عوارض آن‌ها با پزشک مشورت کنید‌‌.

برخی ویتامین‌ها جویدنی، تزریقی، محلول در آب و… هستند که حتما باید از طریقه مصرف آن آگاه باشید تا تاثیراتش در بدن اعمال شود.

دلیل استفاده از مولتی ویتامین ها:

دلیل استفاده‌ی مولتی ویتامین‌ها گسترده است و افراد به دلایل مختلفی از ویتامین‌ها استفاده می‌کنند. یک گروه از افراد جامعه که مصرف و مولتی ویتامین بر آن‌ها واجب است سالمندان هستند،

زیرا با افزایش سن جذب ویتامین و مواد مغذی به طور طبیعی کاهش می‌یابد و سالمندان دچار کمبود ویتامین می‌شوند.

 گروه دیگری که به انواع مولتی ویتامین ها نیاز دارند افرادی هستند که به دلیل شرایط کاری و برنامه روزانه  انرژی زیادی می‌سوزانند و برای جایگزین کردن این انرژی نیاز به مولتی ویتامین دارند. پس دلیل استفاده‌ی مولتی ویتامین در ورزشکاران همین موضوع است‌.

 جالب است بدانید مولتی ویتامین‌ها سم زدایی را بدن تسهیل می‌کنند. این نوع مولتی ویتامین دارای مواد معدنی، آنتی اکسیدان و B کمپلکس هستند که باعث افزایش سرعت واکنش‌های آنزیمی و سم زدایی شده و طی این روند از بافت‌ها محافظت می‌شود.

 استفاده از این نوع ویتامین معمولا به شکل تزریقی یا قرص است که به سلامت بافت‌هایی مانند کبد کمک می‌کند. از دلایل دیگر مصرف مولتی ویتامین‌ها افزایش قدرت و حجم عضله است که امروزه توسط قشر ورزشکار جامعه به طور قابل توجهی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

مولتی ویتامین‌ها همچنین در زیبایی و شفافیت پوست کاربرد دارند و با مصرف آن‌ها به حفظ سلامت پوست خود کمک کنید. برای این منظور از مولتی ویتامین‌های حاوی بتاکاروتن و ویتامین‌هایB  و C استفاده می‌شود.

گاهی افراد برای افزایش رشد موی خود و همچنین رساندن مواد مغذی مورد نیاز مو از مولتی ویتامین‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

مکمل های پرمصرف

انواع مکمل های پرمصرف اصفهان

در مواردی برای کنترل استرس، حفظ آرامش‌، پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم، آلرژی، بیماری‌های مربوط به دهان و دندان یا چشم  از مولتی ویتامین‌ها بهره می‌برند.

برای کنترل استرس از مولتی ویتامین‌های داری ویتامین گروه B استفاده می‌کنیم.ویتامین‌های این گروه باعث عملکرد صحیح سیستم عصبی و افزایش ترشح هورمون‌های آرامبخش هم شده ‌است.

 

مولتی ویتامین ، مکمل سلامتی

افراد به دلایل مختلف و براساس شرایط جسمانی و روحی خود از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنند.

 مولتی ویتامین‌ها انواع و ترکیبات مختلف مختص با نیاز افراد در بازار و داروخانه‌ها وجود دارند که هرکدام به تنهایی کاربردهای زیادی دارند و کمک بزرگی به حفظ سلامتی خواهند کرد.

برای استفاده از مولتی ویتامین‌ها باید با پزشک مشورت کرده تا براساس شرایط منحصر به فرد هر فرد تعداد و نحوه مصرف را مشخص کند.

همچنین اگر در مصرف مولتی ویتامین‌ها زیاده روی کنید ممکن است در کنار مزایا و کاربردهای فراوان برای سلامتی، عوارضی هم داشته باشند.

 پس حتما قبل مصرف آزمایشات مربوطه را انجام داده و سپس اقدام به مصرف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *