زیبایی, زیبایی صورت, فیلر و ژل

عوارض ناشی از تزريق نامناسب فيلر و ژل

ورم بعداز تزریق ژل

تزریق فیلر و ژل برای افزایش حجم و فرم‌دهی صورت و بدن انجام می‌شود که به جوان‌سازی و زیبایی پوست کمک بسیار زیادی می‌کند. در صورتی که انجام این کار به درستی صورت پذیرد حداقل عوارض را به دنبال دارد. اما اگر تزریق فیلر و ژل نامناسب باشد، ممکن است فرد با عوارض کوتاه مدت و بلند مدت درگیر شود. انجام این کار توسط افراد غیر پزشک و ناآشنا به تکنیک‌های تزریق و بیگانه با آناتومی صورت و بدن و استفاده از مواد بی کیفیت، فرد را درگیر عوارض ناشی از تزريق نامناسب فيلر و ژل خواهد کرد. این عوارض به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند. 

عوارض تزریق فیلر و ژل

نقش پررنگ پزشک متخصص پوست در کاهش عوارض تزریق فیلر و ژل

فیلرها و ژل‌ها نوعی داروی زیبایی با کمترین میزان تهاجم و گرفتن سریع‌ترین نتایج شناخته می‌شوند. پرکردن چین و چروک، حجم‌دهی، تغییر فرم صورت و خطوط روی پوست از جمله اقداماتی است که می‌توان با تزریق فیلر و ژل انجام داد. صورت، گردن، دست‌‌ها و قفسه سینه یا دکلته از جمله نواحی هستند که می‌توان به تزریق فیلر و ژل پرداخت. عوارض و دوره نقاهت تزریق فیلر و ژل بسیار کم و کوتاه است. اما در صورتی‌که فرد به متخصص پوست یا پزشک پوست حاذق مراجعه نداشته باشد، تزریق ژل و فیلر عوارض بدی را به همراه خواهد داشت. چرا که در  مواردی که عارضه ربطی به کیفیت بد فیلر یا ژل تزریقی ندارد، علت به تکنیک غلط تزریق برمی‌گردد.

انواع عوارض تزریق فیلر و ژل

عوارض تزریق فیلر و ژل انواع مختلفی داشته که به دو دسته عوارض قابل پیش‌بینی و محتمل و عوارض بلندمدت و غیر متعارف و طبیعی تقسیم می‌شوند:  

عوارض قابل پیش بینی و محتمل تزریق فیلر و ژل

تزریق فیلر و ژل روشی ایمن بوده که اگر توسط پزشک متخصص، با تکنیک درست و استفاده از برندهای استاندارد و مورد تایید انجام شود، کمترین عوارض را به دنبال خواهد داشت. این عوارض به حدی ناچیز است که حتی می‌توان آن را روشی بدون عارضه دانست. با انجام مراقبت‌های صحیح می‌توان ایجاد این عوارض را به پایین‌ترین حد خود رساند و خیلی زود خوب شد. از عوارض قابل پیش‌بینی و محتمل که تا گذرندان دوره نقاهت خوب می‌شوند می‌توان به موارد مختلفی اشاره داشت:

  • احساس درد بسیار ناچیز در محل تزریق
  • ایجاد تورم 
  • کبودی مختصر 
  • عدم قرینگی و گلوله شدن 
  • تراوش فیلر از محل تزریق
  • انسداد برخی بافت‌ها
  • ایجاد برآمدگی‌های کوچک اطراف تزریق
ورم لب بعداز تزریق ژل و فیلر

عوارض بلند مدت و غیر متعارف و طبیعی تزریق فیلر و ژل

اگر تزریق ژل به شکل درست و اصولی انجام نشود ممکن است فرد را دچار عوارض بلندمدتی کند که برای فرد مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

عوارض نامتعارف ناشی از تزریق نامناسب فیلر و ژل

احساس درد شدید و غیرطبیعی پس از تزریق ژل

احساس درد شدید و غیر متعارف یکی از عوارض تزریق فیلر و ژل نامناسب است. آشنایی کامل نداشتن با آناتومی صورت و تشخیص نادرست مکان صحیح تزریق از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن درد شدید هستند. در واقع اگر تزریق در مناطق دارای گردش خون کمتر صورت پذیرد امکان بروز درد بسیار زیاد است. همچنین در صورتی‌که با توجه به حجم عروق در محل تزریق میزان مواد درست تعیین نشود، فرد با درد شدید روبرو می‌شود.

ایجاد عفونت پس از تزریق ژل

عفونت یکی از خطرناک‌ترین عوارض تزریق نامناسب فیلر و ژل است. این موضوع  گاهی اوقات می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. مراجعه به فرد غیر متخصص، استفاده از مواد بی کیفیت، عفونت سرنگ‌ها و آلودگی محیطی از جمله عوامل ایجاد این موضوع هستند. در بسیاری از مواقع دیده شده که فرد همان لحظه‌ای که تزریق ژل را انجام داده هیچ مشکلی برایش پیش نیامده است؛ اما پس از گذشت مدت زمانی، محل تزریق ژل یا فیلر با عفونت روبرو می‌شود. گاهی اوقات میزان عفونت به اندازه‌ای بوده که فرد به جراحی نیاز پیدا می‌کند تا عفونت ایجاد شده تخلیه شود.

به وجود آمدن گرانولوم های واقعی

گرانولوم، توده‌های سفت و برجسته‌ای هستند که در اثر عفونت به وجود می‌آیند. گرانولوم جزو عوارض نادری است که در صورت مراجعه به پزشک متخصص در کمتر از 1 درصد از بیماران بوجود می‌آید؛ امکان به وجود آمدن گرانولوم تا 6 الی 15 ماه بعد از تزریق است. حال اگر تزریق فیلر و ژل نامناسب باشد درصد ایجاد گرانولوم بیشتر خواهد بود.

عدم تقارن یا قرینه نبودن

عدم تقارن و ایجاد ناهمواری یکی دیگر از عوارض تزریق نامناسب ژل است. این مسئله در بسیاری از مواقع برای افرادی که به پزشک غیرمتخصص مراجعه می‌کنند رخ می‌دهد. تجربه پزشک معالج یکی از مهم‌ترین موارد برای پیشگیری از این عارضه به حساب می‌آید. 

جابجایی ژل در بدن

جابجایی ژل در بدن از عوارض بسیار مهمی به شمار می‌رود که می‌تواند نسبت به دیگر عوارض، مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود بیاورد. جابه‌جایی ژل که از محلی به محل دیگر بوده گاهی اوقات سبب می‌شود که برخی از ناحیه‌ها فلج شوند. در صورت مواجه با چنین مشکلی فرد باید خیلی سریع به پزشک متخصص پوست مراجعه کند و موضوع را با وی در میان بگذارد.

التهابات پوستی

ایجاد التهابات پوستی هم از عوارض ناشی از تزريق نامناسب فيلر و ژل شناخته می‌شود. این مشکل به شکلی است که فرد بر روی نواحی که تزریق ژل انجام داده التهابات بسیاری مانند تاول‌های ریز و درشت را مشاهده می‌کند. 

ایجاد گلوله هایی در محل تزریق

با تزریق نامناسب فیلر و ژل ممکن خواهد بود گلوله‌هایی در محل تزریق ایجاد شود و با گذشت زمان از بین نروند. باقی ماندن این گلوله‌ها نیز از عوارض ناشی از تزریق نامناسب است.

تخریب بافت پوست

برخی مواقع تزریق نامناسب ژل و فیلر باعث می‌شود تا بافت پوست تخریب شود. این موضوع می‌تواند دلایل گوناگونی همچون حساس بودن پوست یا بی کیفیت بودن ژل مورد استفاده داشته باشد. 

ایجاد نتایج نامناسب و غیر طبیعی

گرفتن نتیجه نامطلوب و غیرطبیعی هم از عوارض نامناسب تزریق فیلر و ژل است. 

ایجاد حساسیت و آلرژی 

ایجاد آلرژی و حساسیت از دیگر عوارضی بوده که بعد از تزریق نامناسب ژل و فیلر به وجود خواهد آمد. ناسازگاری مواد تزریقی با پوست و بافت، آلودگی محیط یا سرنگ از دلایل ایجاد حساسیت افراد است. پزشک متخصص قبل از تزریق حتما از عدم آلرژی و حساسیت نسبت به مواد تزریقی اطمینان کسب می‌کند. 

اهمیت مراجعه به پزشک متخصص پوست برای تزریق فيلر و ژل

تزریق فیلر و ژل یکی از اقدامات زیبایی است که افراد تصمیم به انجام آن می‌گیرند. عوارض ناشی از تزريق نامناسب فيلر و ژل بسیار زیاد بوده و برخی مواقع افراد را با مشکلات متفاوتی روبرو می‌کند. با توجه به این موضوع این کار باید حتما توسط پزشک متخصص پوست، استفاده از مواد استاندارد و با رعایت نکات بهداشتی صورت پذیرد. زیبایی و سلامت مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به دست افراد غیر متخصص و غیرحرفه‌ای سپرد. بر همین اساس اگر می‌خواهید با تزریق فیلر و ژل زیبایی خود را داشته باشید باید انجام آن را به پزشک متخصص و حاذق پوست بسپارید. 

برای خرید انواع فیلر و ژل هایی با کیفیت می توانید به فروشگاه آنلاین سروش سلامت مراجع نمایید، به علاوه می توانید به صورت رایگان جهت انتخاب پزشک متخصص و فیلر خود مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *